to the point

three-day “relevante musik” festival opens

english

In no particular order, here are some of the most profoundly meaningless song lyrics of recent times:

Only time will tell if we stand the test of time
- Van Halen, “Why Can’t This Be Love” (1985)

Lucky that my breasts are small and humble/ So you don't confuse them with mountains
- Shakira, “Wherever, Whenever” (2001)

Cause you were Romeo, I was a scarlet letter/ And my daddy said “Stay away from Juliet”
- Taylor Swift, “Love Story” (2008)

Say wha? Just because they’re singing doesn’t mean they’re saying anything. As everyone’s starved for substance in contemporary music, this weekend, a group of gifted sound artists will unite at Villa Elisabeth, St. Elisabeth church, and select public spaces for the three-day performance and music festival Relevante Musik. As the title suggests, the festival boasts a full roster of socio-critical and meaningful sound art, and will open tomorrow with installations like Matt Rogalksy’s piece “Two Minutes Fifty Seconds Silence for the USA”–based on the silences in a George W. Bush Iraq war speech–as well as disturbing and controversial sound performances by former GDR native Lothar Voigtländer and Bob Ostertag, amongst others. The thought provoking programme will continue until Sunday with participative performances and concerts, including a surveillance camera hacking tour, smartphone sound walk, and much more.

[Image: St. Elisabeth-Kirche by Jörg Frank]

deutsch

Hier in loser Reihenfolge drei der hirnrissigsten Liedtexte der jüngeren Vergangenheit:

How much is the fish?!! /
Yeeehaah!! /
Sunshine in the air!!
-Scooter, „How much is the Fish?“ (1998)

Wadde hadde dudde da, hadder da wat glatt oder hadder da wat haar da, hadder da wat wat sonst keiner hat.
-Stefan Raab, „Wadde hadde dudde da?“ (2000)

Eigentlich können wir alle fliegen / Eigentlich sind wir alle für die Liebe geboren / Morgens bleibt fast jeder gern liegen
-Xavier Naidoo, „Bei meiner Seele“ (2013)

Merke: Bloß, weil sie singen, haben sie uns noch lange nichts zu sagen. Aber weil man sich ja gelegentlich doch mal nach Inhalten verzehrt, hat sich eine Gruppe von Klangtüftlern zusammengetan und eine inhaltliche Offensive gestartet: „Relevante Musik“ lautet der Titel des Festivals, bei dem ab morgen an verschiedenen öffentlichen Veranstaltungsorten künstlerische Arbeiten zu erleben sind, die ihr Anliegen akustisch vermitteln, darunter Matt Rogalskys „Two Minutes Fifty Seconds Silence for the USA“ (eine Installation, die auf den Sprechpausen in jener Rede basiert, in der George W. Bush Irak den Krieg erklärte) sowie Lothar Voigtländers in der DDR umstrittene Tonbandkomposition „Maikäfer flieg“. Bis Sonntag geht es unter anderem weiter mit partizipativen Performances und Konzerten, einem Stadtspaziergang, bei dem die Funksignale von Überwachungskameras gehackt werden und einem Smartphone-Soundwalk.

[Bild: St. Elisabeth-Kirche von Jörg Frank]

Villa Elisabeth

Opening tomorrow at 19.00, Sat.-Sun. from 11.00; concerts from €8, installations, public concerts, and discussions free. Check website for full schedule | Invalidenstr. 3 and varying locations | freunde-guter-musik-berlin.de